Čtyři generace

[ Concorde Charisma / Vybraný článek z magazínu Caravan 2/2023 ]

První vůz jménem Charisma opustil brány továrny značky Concorde před více než 20 lety. Nyní už je na trhu čtvrtá generace tohoto velmi úspěšného modelu. A nám se povedlo, že se čtyři vozy všech generací Charismy sešly ve stejnou dobu na stejném místě.

Stalo se to na začátku června v Čisovicích u Prahy, v novém areálu firmy BlueRent, kam se český dealer značky Concorde od července stěhuje. Čtyři Charismy se zařadily vedle sebe, vyzkoušely vjezd do nového servisu i do showroomu. Následovala jejich spanilá jízda po okolí. Všechny čtyři modely jsme si prohlédli a měli jsme možnost srovnávat…


Charisma první generace

Přišla na svět v době, kdy se značka Concorde posunula do luxusního segmentu obytných automobilů. Přešla od malých kvalitních vozů na vozy na podvozcích Iveco Daily nebo Mercedes Sprinter s celkovou hmotností 6 tun. Charisma byla magnetem, který přitáhl oprávněnou pozornost. Hlavní předností interiéru byla zcela rovná dvojitá podlaha. To bylo zajištěno systémem zvedání kokpitu, který se tak dostal na úroveň podlahy ve zbytku interiéru. Charisma první generace byla vybavená velmi podobně jako dnešní nejdražší auta – nechyběly vzduchové brzdy, samonivelační systém, solární dobíjení, nástavbová klimatizace, obrovská garáž… Prostor a podmínky pro život byly už tehdy velmi komfortní, přestože v té době nebyly úplně běžné fekální tanky, takže auto mělo ještě kazetu. Sezení bylo obrovské, na dva metry dlouhé lavice se ke stolu posadilo šest lidí. Původně bylo toto auto z výroby osmimístné, protože bylo ještě možné boční sezení během jízdy. Je až neuvěřitelné, že auto z roku 2002 je stále plně funkční a v podstatě moderní na úrovni dnešních nových obytných automobilů střední třídy.

Concorde Charisma
Concorde Charisma
Čtyři generace vozů Concorde Charisma z nového areálu firmy Bluerent - spanilá jízda po okolí

Charisma druhé generace

S příchodem „dvojky“ nastal obrovský vývojový skok úplně v celém segmentu luxusních aut. Přezdívalo se jí usměvavá Charisma díky designu mřížky chladiče. Tento model vystřelil Concorde na první místo mezi všemi konkurenty, protože nikdo nic podobného nenabízel. Konstruktéři přešli od zdvihání a spouštění podlahy kokpitu ke kompletní rovné podlaze v celém voze, tedy i v kabině. Prostě vůbec nepoužili originální kabinu a palubní desku od Iveca, ale poprvé použili svou vlastní. Vznikla jedna velká obytná část, do které patří také volant a přístrojová deska. Dříve tmavá přístrojová deska Iveco byla nově sestavena z dílů Concorde a provedena ve světlém odstínu. Ruční brzda byla přesunuta doleva, čímž byl zajištěn volný přístup k sedadlu řidiče. Díky zvýšené podlaze se podařilo zasunout motor dovnitř, takže bylo možné zkrátit vzdálenost odpředu vozu po začátek vestavěného nábytku, nová Charisma byla tedy o 60 cm kratší a přitom měla stejně velký obytný prostor jako předchozí model. Navíc řidič seděl výš, a tak měl mnohem lepší výhled, skoro jako z osobního auta. Zlepšila se také tepelná izolace i odhlučnění interiéru. Došlo tím také ke zjednodušení výroby a tím pádem k relativnímu snížení prodejní ceny. Tohle řešení dodnes používá jen pár výrobců na světě.

Concorde Charisma
Concorde Charisma
Concorde Charisma
Interiér Charismy IV připomíná spíše luxusní hotelový pokoj než obytné auto (nahoře). Charisma II měla již zcela rovnou podlahu (uprostřed). Charisma I i po dvaceti letech vypadá moderně (dole).

Charisma třetí generace

I tato Charisma má vpředu široký úsměv, i když je postavena na zcela novém Ivecu Daily. Novinkou byl odnímatelný volant, který vždy při otáčení křesla řidiče trochu překážel. Zároveň šlo přední lůžko najednou spustit ještě níž. Rovněž design interiéru byl pojat zcela nově, došlo k zaoblení tvarů a na nábytku se objevily módní tmavé barvy – cedr a teak. Cedr přetrvává v nabídce značky Concorde dodnes, dokonce i v Centurionu, kde je velmi oblíbený. Další možností byl leštěný nábytek, všechno kování bylo skryto. Interiér už neměl být pouze praktický, ale důraz byl kladen na pocit luxusu a pohodlí. Připadali jste si v něm spíš jako na jachtě než v obytném autě. Obrovský důraz se kladl na odhlučnění a tepelnou izolaci, která byla od začátku vývoje Charismy samozřejmostí. Další novinkou byla kamera u výpustě odpadní nebo fekální nádrže, takže stačí najet nad kanál, na kameře vidíte, kde přesně se výpusť nachází, pak zmáčknete tlačítko a voda vyteče.

Concorde Charisma
Concorde Charisma
Concorde Charisma
Concorde Charisma
Koupelna a jak šel čas: (shora) Charisma IV, Charisma III, Charisma II, Charisma I

Charisma čtvrté generace

Poslední vývojový stupeň se pyšní úplně novým venkovním design, který působí agresivněji a přináší „automotiv styl“. Například bezrámová boční okna kabiny, speciální lepené čelní sklo nebo stěrače překryté kapotou, jako to mají některá osobní auta, jsou toho důkazem. Vzadu je výrazný střešní spoiler, který nemá být jen dekorativním prvkem, ale vynáší zpětnou kameru za auto pro optimální výhled. Další novinkou je vestavěná markýza přímo do střechy. Vůz má také úplně novou ergonomickou přístrojovou desku, vše je po ruce, například zpětná nebo 360°kamera má vestavěný samostatný displej. Je zde nový elektrický posilovač řízení, takže ovládání 7,5tunového auta je srovnatelné s Fiatem 500. LED osvětlení kolem celého vozu není jen estetickou záležitostí, ale při manévrování za tmy perfektně osvítí celé okolí vozu. Skvělá automatická převodovka, retardéry, elektrická parkovací brzda, vzduchem odpružená klimatizovaná křesla v kabině – to vše patří k inovacím Charismy poslední generace.

Concorde Charisma
Díky novému systému se volant v Charismě IV sundává velmi snadno, na úplně nové ergonomické přístrojové desce je vše po ruce, zpětná kamera má vestavěný samostatný displej.

Vozy Concorde Charisma vždy přinášely převratné inovace a udávají už více než dvacet let směr v segmentu integrovaných luxusních obytných automobilů. Značka Concorde právě díky Charismě získala výsadní postavení. A vše nasvědčuje tomu, že ani v budoucnu to nebude jinak. 

Čtěte v čísle 2/2023
text: Eva Skořepová | foto: autor