Maximum z minima

[ Weinsberg CaraBus 601 MQ / Vybraný článek z magazínu Caravan 1/2016 ]

Vestavby do dodávek jsou prodejně na vzestupu a není velkého výrobce obytných aut, který by je nenabízel. Rádi jsme proto otestovali Weinsberg Carabus na dlouhém podvozku Fiatu Ducato s cenou 1,2 milionu korun.

Móda kompaktních, relativně rychlých a variabilních vestaveb je tu a o úspěšnosti tohoto konceptu zejména mezi mladšími zákazníky svědčí i čím dál větší expozice těchto typů automobilů na světových výstavách, ale i počet nabízených verzí u většiny známých značek. Také obytné automobily, vestavby a přívěsy Weinsberg nové generace, vyráběné známým německým koncernem Knaus-Tabbert Group, jsou mezi příznivci karavaningu v celé Evropě velmi žádané. Zatímco obytné vozy jsou nabízeny v modelových řadách CaraBus (obytné vestavby), CaraHome (vozy s alkovnou), CaraLoft a CaraCompact (vozy polointegrované), obytné přívěsy mají název CaraOne.

Testovaný CaraBus 601 MQ byl postaven na podvozku dnes tolik oblíbeného Fiatu Ducato (může za to zejména příznivá cena a množství variant) s dlouhým rozvorem 4,03 metru. Bílo-černý šestimetrový vůz nám dělal společnost jako mobilní kancelář po Praze i na víkendový pobyt pro tři osoby v rakouských Alpách. Obou těchto rozdílných disciplín se loňská novinka od německé firmy Weinsberg zhostila se ctí a i když si musíte dát pozor kromě délky zejména na výšku vozu, nemalých 2,6 metru (do podzemních garáží neradno zajíždět), dá se říci, že omezení daná velikostí vozu prakticky nejsou. Při parkování nebo v hustém městském provozu se tento plnohodnotný obytný vůz chová jako dodávka nebo velké MPV.

Weinsberg CaraBus 601 MQ

Uvnitř čeká až čtyřčlennou posádku slušný standard i komfort. Vůz je dobře odhlučněn (až na aerodynamický svist kolem střešních oken) a izolován od okolního prostředí. V noci asi oceníte 20 milimetrů tlustou dodatečnou izolaci stěn, stropu a podlahy stejně jako příplatkovou sadu pro okna a podlahu kabiny. Z další nadstandardní výbavy je třeba jmenovat klimatizaci, tempomat, ESP vč. ASR, airbag spolujezdce, přípravu pro rádio s reproduktory (ve voze byl namontován přehrávač Kenwood), speciální potahy předních sedadel se sklopnými opěrkami, plynový regulátor Secumotion, lednici Dometic (65 l včetně mrazáku), dvanáctilitrový bojler, topení Truma Combi 4, dvojitý plynový vařič, oddělený sprchový kout s kazetovou toaletou Dometic a rozměrný elektricky výsuvný schod u posuvných dveří na pravé straně vozu.

Weinsberg CaraBus 601 MQ

Pojďme se tedy podívat do interiéru. Sezení pro čtyři v přední části je tvořeno dvěma otočnými předními sedadly, sklopným stolkem (po jeho snížení se zde vytvoří třetí místo pro spaní o rozměrech 180 x 70 cm) a dvoumístnou lavicí. Nad kabinou se nachází velkorysý otevřený úložný prostor, jehož využitelnost je limitována úzkým otvorem. Daleko lépe jsou na tom uzavíratelné horní skříňky, které jsou umístěny nad stolkem, kuchyňskou linkou a také v prostoru zadního spaní. Prostor pro dvoulůžko v zadní části (rozměr 194 x 140 cm) odděluje po pravé straně lednice a velká spodní šatní stříň, napravo jsou pak jediné dveře v interiéru CaraBusu, po stlačení kliky se jimi dostanete do koupelny. Vůz má pod postelovým roštem v zadní části i malou garáž. Po otevření zadních dvoukřídlých dveří se také dostanete k plynovým lahvím. Naproti se pak nachází nádrž na čistou (80 l) a odpadní (90 l) vodu.

Weinsberg CaraBus 601 MQ
Weinsberg CaraBus 601 MQ

Při používání kompaktního „obytňáku“ si určitě připomenete slova z titulku tohoto článku. Maximum z minima znamená také to, že než si na život v podobném voze zvyknete, několikrát si určitě dáte o něco do hlavy či ramene, a to nemusíte měřit zrovna 190 centimetrů. Specialitou testovaného vozu byl na zadních pravých dveřích namontovaný držák kol, před kterým se naučíte při otevírání i zavírání této části pořádně uklonit. A také neotevírat pravé zadní dveře do maxima. Druhý konec tohoto praktického doplňku už pořádně prověřil pravý zadní roh testovaného vozidla. Koneckonců i to je kritérium pro výběr podobné výbavy (článek o nosičích kol na stranách 38–40).

Ale abychom nebyli příliš negativní, navzdory tomu, že se párkrát udeříte, nebo se budete muset vyhýbat ostatním bydlícím či se budete občas soukat do miniaturního sprchového koutu, budou převažovat výhody. Zvláště v situacích, kdy s CaraBusem dokážete bez problémů přenocovat v městském centru, protáhnete se úzkými uličkami nebo úplně v pohodě udržíte krok s osobními auty v levém pruhu na dálnici. Tahle disciplína se vám bude asi zamlouvat ze všeho nejvíce, když vás rychlý přesun na vaše oblíbené místo nebude zároveň stát zvýšenou spotřebu paliva. My jsme jezdili za nějakých deset litrů motorové nafty při plynulých a zároveň docela svižných přesunech, přičemž horská stoupání či těžší noha na plynu znamenala v řádu dva litry navíc. Jízdní vlastnosti skoro třítunového vozu s doložností skoro pěti set kilo lze hodnotit jako hodně sebevědomé. Pokud nepřeženete rychlost do zatáčky, vůz z předním náhonem vám takřka nedá znát přirozenou nedotáčivost a ani se příliš neprojevuje jeho vyšší těžiště.

Weinsberg CaraBus 601 MQ

Na tomto místě je nutné říci, že i když měla vestavba od Weinsbergu najeto 18 000 km, nijak se to neprojevilo na horší funkčnosti některých částí, tedy jejích užitných vlastnostech. Nikde nic příliš nevrzalo a při jízdě nerezonovalo. Dalo by se říci, že takto zpracovaný vůz bude asi sloužit svému majiteli po dlouhá léta bez problémů a bez nutnosti větších oprav. Pravda, svou roli vždy hraje fakt, zda vůz užívá jedna rodina nebo se občas auto svěří do rukou někoho cizího. U obytných vozů a přívěsů vždy tak trochu platí, chceš-li se něčeho zbavit, půjč to.
V každém případě jsem rád, že jsme testovaný vůz vrátili v perfektní kondici a může si jej užívat někdo další v půjčovně firmy Hykro. Po skoro dvou týdnech strávených uvnitř CaraBusu 601 MQ musím uznat, že si mě tahle německá vestavba docela získala. Umím si totiž podobný vůz představit jako zázemí na občasné prodloužené víkendy v Alpách a zároveň mobilní kancelář na týdenní cesty po republice. Stačilo by tedy namontovat router a vypovědět nájemní smlouvu...

Čtěte v časopisu Caravan 1/2016

text: Jaroslav Vavera | foto: Jiří Kaloč

Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.