Lehký cvalík

[ Carthago c-tourer I 143 LE / Vybraný článek z magazínu Caravan 3/2020 ]

V polovině prázdnin jsme k redakčnímu testu obdrželi integrovaný vůz prémiové značky Carthago. Očekávání se pohybovalo vysoko, jelikož obytné vozy tohoto německého výrobce patří již po dlouhá léta ve světě karavaningu mezi elitu. Falešné pozlátko nebo skutečná kvalita? Naše dojmy z týdenního kočování rozebereme v následujícím textu.

Hned v úvodu se raději přiznávám, že v Pohořelicích, kde sídlí firma Camping World Neugebauer, která nám vůz zapůjčila, usedám za volant integrovaného vozu poprvé v životě. Zkušeným uživatelům této kategorie tak mohou některé postřehy přijít úsměvné, na druhou stranu snad přijdou vhod těm, kteří o „velikosti“ svého budoucího domku na kolech teprve rozjímají. Proč je slovo velikost v předchozí větě v uvozovkách? Dlouhá léta, co se karavaningu věnuji, byl v mé hlavě pevně zakotven předsudek, že integrované obytné vozy jsou kolosy připomínající spíš autobus než dodávku, a proto s nimi musí být také obtížnější pohyb v silničním provozu…


Zvyklý na polointegrovaná auta, štíhlé vestavby a sem tam maximálně na alkovnu jsem za volant c-toureru vklouzl s určitým respektem. Po pár kilometrech se však na mé tváři rychle rozzářil úsměv. Žádné těžkopádné řízení autobusu, ale naopak příjemná jízda se stabilním dobře ovladatelným autem. Hned po AL-KO podvozku, ke kterému se ještě vrátíme, ve mně největší nadšení vzbudila obří zpětná zrcátka, ve kterých se perfektně kontrolovala stopa uhánějící „stotřiačtyřicítky“. Při pohledu na vnější design jsou právě tato „tykadla“, umístěná v horních rozích panoramatického čelního skla, atributem autobusového vzezření, které po dlouhá léta nebylo mému sportovněji laděnému srdci příliš blízké. A hle, jak rychle může člověk změnit názor. Jak praví jedna z dohod v knize Dona M. A. Ruize: „Nevytvářejte si žádné domněnky.“

Carthago c-tourer I 143 LE
Garáž polkne kempové vybavení jako malinu

Abych se však snesl z oblak tykadlového opojení a vrátil se ze světa za zrcadlem do reality všedního testu, musím dodat, že lehké překvapení na mě čekalo hned na prvním kruhovém objezdu. Levé zrcátko se spolu s poměrně robustním předním sloupkem postaralo o značné zastínění výhledu a musel jsem se nezvykle naklánět, abych nepřehlédl žádné menší vozidlo, motorku či cyklistu.
Další chyby na kráse u jízdních vlastností se neobjevily. Již zmíněný AL-KO podvozek dává vozu stabilitu na rychlých úsecích i v točitých vlásenkách mezi vinicemi. Navíc snižuje hmotnost téměř o 50 kg, což není málo, a uživatel to následně ocení v doložnosti. Přední část podvozku Fiat Ducato, který se skrývá pod kapotáží Carthaga, disponuje velmi slušnou manévrovací schopností. Se sedmimetrovým autem vybaveným zadní kamerou tak není problém ani parkování na hustě zaplněném parkovišti před nákupním centrem a další obavy z řízení integrovaného cvalíka se směle rozpouštějí.

Carthago c-tourer I 143 LE
Prostorný salon působí luxusně

Přejíždíme česko-rakouskou hranici a pohupujeme se v mírně zvlněné krajině. Přehledná navigace Zenec zkušeně vede naši cestu od vesničky k vesničce a žhnoucí prázdninové slunce má k obzoru ještě značně daleko. V příjemném vzduchu, o který se stará automatická klimatizace, si vybavuji pár let starou debatu v kruhu majitelů obytných aut. Zastánci alkoven tehdy horlivě prosazovali spaní nad kabinou a tvrdě argumentovali, že v „integráči“ nestíněná prosklená kabina posádku v letních dnech pekelně griluje. Ještě jednou se zhluboka nadechnu svěžího proudícího vzduchu ve velkorysém prostoru s úžasným panoramatickým výhledem, abych v propadlišti dějin nechal zmizet další nepravdivý předsudek, který kdysi někdo zasil do mé mysli. Pravda s velmi skromnou zkušeností nemohu porovnávat mezi různými výrobci integrovaných vozů, ale u Carthaga se grilovaní cestující nepodávají.
Kotvíme v čistě upravené vsi na parkovišti vyhrazeném karavanům. Ještě než stihnu otočit pohodlná křesla, abychom se vrhli na průzkum obytné zóny, zaznamenám drobnou změnu, kterou z provozu menších aut neznám. Sousedé z okolních vozů kynou na pozdrav s o poznání větší uctivostí, než když se na podobný parking připlížím se skromnou malou vestavbou. Inu „šaty dělaj člověka“, jak zpíval Voskovec s Werichem. Když si na sebe „obléknete“ prémiovou značku, snáze vyloudíte na tvářích konzervativních rakouských či německých turistů přívětivý úsměv. I ten patří k bonusům majitele.

Carthago c-tourer I 143 LE
Zadní lůžko může být dělené nebo spojené

Uspořádání obytné části má dnes většina obytných vozů podobné. Za kabinou denní prostor s jídelním stolem a sezením, následuje kuchyň plus sanitární kout a v zadní části se nad garáží rozprostírají podélně či příčně lůžka. V I 143 je však na první pohled znatelně více prostoru než v užších polointegrovaných autech. Se šířkou 2,27 metru sice nepatří c-tourer do kategorie XXL, ale je až neuvěřitelné, jak pár centimetrů navíc v interiéru pomůže. Pohyb v široké středové chodbičce je příjemný a problém by neměla ani korpulentnější dvojice.
Otočné velmi pohodlné sedačky dobře přiléhají k velkému stolu, který je možné variabilně natočit, aby si posádka vyladila ideální ergonomii sezení. Nad prostorem salonu je zavěšena druhá postel, která má v zaklopené poloze dokonalé mimikry. Čalounění a decentní LED osvětlení zajišťují útulný pocit. Variabilita nasvícení interiéru je pestrá, od plného světla až po intimní romantické přítmí, ve kterém skvěle chutná sklenka temně purpurového místního vína.

Carthago c-tourer I 143 LE
Široká ulička poskytuje pohodlný pohyb

Vzhledem k proporcím vozu není kuchyňský pult nikterak předimenzovaný. S chytrým řešením oblého sporáku s třemi hořáky, dřezem s vysokou baterií a detailem krycího prkénka, které lze použít jako praktickou zásuvnou polici, jsme se velmi rychle sžili. Kvalita vařiče Master Gourmet, který Carthago v kuchyních používá, je téměř návyková. I při malém vaření si vychutnáváme plynulý chod ovládacích knoflíků, pohotově fungující piezo zapalování a zejména horní mřížky z lehké slitiny. Plochý tvar a matný povrch zabraňují klouzání hrnců, pánví a konvic, které karavanisty trápí u nerez drátěných vařičů.
Samotné zpracování interiéru je jednou z největších radostí, které nám Carthago poskytuje a za které si bezpochyby zaslouží označení prémiová značka. V posledních letech někteří výrobci tvrdí, že musí zejména u vozů do 3,5 tuny ubírat a odlehčovat materiály, aby se dostali na rozumné hmotnosti a nabídli tak vyšší doložnost. Inženýři Carthaga našli lepší cestu. Zachovali v interiéru pevnost a kvalitu, abyste skříňky po pár letech nevymetli z auta koštětem, a hmotnost šetří lepším způsobem. Již zmíněné odlehčení AL-KO podvozkem a hliníkové ráfky (–8 kg) snadno vykompenzují solidnější prvky v interiéru. Robustní panty dvířek, pevné ližiny šuplíků, kvalitní zámky a především materiál nábytku, který připomíná spíš staré dobré prkno než papundeklovou voštinu. To vše dělá Carthago Carthagem a my za tento přístup zvedáme jednoznačně palec nahoru.

Carthago c-tourer I 143 LE
Povrchová úprava vařiče je velmi praktická

Prostorná koupelna nevykazuje žádné známky extravagance, naopak se drží osvědčených řešení, aby poskytla co nejpraktičtější kombinaci sprcha, umyvadlo + WC. Za zmínku stojí nová kazeta Thetford s odsáváním zápachu, ke které jsme zprvu byli trochu skeptičtí, ale provoz prokázal její funkčnost.
Ložnice v zadní části nabízí skutečně komfortní široká lůžka, která lze propojit výsuvnou plochou a přídavným matracovým dílem. Silnější čalounění z příjemného materiálu, kvalitní matrace i rošty a vzdušný prostor vás snadno přenesou do království báječných snů.

Carthago c-tourer I 143 LE
Sprchový kout a WC se dají snadno oddělit

Za zmínku stojí rovněž zdvojená vyhřívaná podlaha, která za podpory topení Truma Combi 6 bezpečně chrání před mrazem nádrže a rozvody vody a navíc poskytuje užitečný skladovací prostor, přístupný z interiéru i exteriéru. Zejména těžší náklad při umístění v podlaze přispívá nízkému těžišti vozu a jízdní vlastnosti spíš vylepší než zhorší.

Carthago c-tourer I 143 LE
Kokpit prozrazuje základ Fiat

Z pohledu technické obsluhy c-tourer potěší dobrým přístupem a dostatečnou velikostí dvířek. Skříňka na plynové lahve (2x 11 kg) je umístěna v ideální výšce, aby při výměně netrpěla záda, což je zdánlivý detail, ale opět zasluhuje pochvalu. Samozřejmostí u této kategorie obytného vozu je vyhřívání tohoto prostoru proti zamrznutí, bezpečnostní ventil s ochranou při nárazu i Duo Control pro přepnutí prázdné a plné lahve.
Je příjemné vyzkoušet vůz, na kterém se těžko hledají nedostatky. A tím Carthago c-tourer I 143 LE rozhodně je. Na závěr přidám ještě zcela subjektivní názor k motorizaci Fiat Multijet 2.3 l/140 HP. Vím, že se na dovolené nemá spěchat, ale za sebe bych pár koní navíc neodmítl. S variantou 160 nebo 178 HP bych neváhal poctivý výrobek od Carthaga označit za ideální volbu pro náročné karavanisty, kteří si chtějí užívat svobodu, volnost a krásu kempování nejen v létě u vody, ale i v zimně pod zasněženými alpskými velikány.

Čtěte v čísle 3/2020
text: Jakub Kasl | foto: autor

Carthago c-tourer I 143 LE

Technické údaje: Carthago c-tourer I 143 LE

  • Délka 6,95 m
  • Šířka 2,27 m
  • Výška 2,89 m
  • Pohotovostní hmotnost 2 958 kg
  • Celková hmotnost 3 500 kg
  • Doložnost 542 kg
  • Počet míst na spaní 2+2
  • Počet míst na jízdu 4
  • Motor Fiat Multijet 2.3 l/140 HP
  • Objem palivové nádrže 90 l
  • Objem nádrže na vodu 150 l
  • Základní cena 88 228 EUR včetně DPH
  • Cena testovaného vozu 101 342 EUR včetně DPH
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.