Výlety po Česku

[ Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer / Vybraný článek z magazínu Caravan 1/2021 ]

Kompaktní obytný přívěs francouzské provenience jsme koncem zimy připřáhli za japonský crossover s pohonem všech kol a vyrazili na krátký výlet po naší vlasti.

Na testování přívěsu ze stáje značky Sterckeman, jenž na českém trhu zastupuje firma Fibich z východočeských Holic, jsme zvolili jeden z nejmenších a nejlehčích modelů. Uvnitř pětimetrového „bydlíku“ naleznete spaní až pro čtyři osoby (vpředu příčné spaní a rozložitelné sezení), vestavěnou padesátilitrovou nádrž, sporák se třemi hořáky, lednici (220 V/12 V/plyn), malou koupelnu s chemickou toaletou, střešní okno HEKI II, na všech bočních oknech rolety a moskytiéry. Tepelnou pohodu zajišťuje topení Truma 3004 s rozfukem. To je ve stručnosti popis testovaného modelu Starlett Graphite 390 CP.

Pokud se detailněji rozhlédnete po interiéru, 460 cm dlouhá a 210 cm široká nástavba postavená na jednoosém podvozku AL-KO ukrývá ve svých útrobách překvapivě dobře řešený prostor pro dva dospělé či nenáročnou rodinu s menšími dětmi. Když vstoupíte dovnitř nástavby napravo vzadu umístěnými dveřmi, budete se muset vypořádat s pravda trošku užším průchodem mezi kuchyňskou linkou napravo a koupelnou v zadním rohu. Vaše oči určitě spočinou nejdříve na sezení pro čtyři s jídelním stolkem, jenž se dá během chvíle změnit na dvojici postelí o rozměrech 125/110 x 190 cm. Samozřejmě hlavní ložnice se nachází v přední části (145 x 190 cm), přičemž pod poměrně komfortními matracemi a lamelovým roštem najdeme z pravoboku přístupný zavazadlový prostor, jehož malou část zabírá nádrž na vodu.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Francouzský přívěs váží 1 100 kg, takže ani lidovější rodinné vozy nemají s jeho taháním příliš práce

A pokud jen naložíte dalšími dvě stě kilogramy nákladu, máte kompaktní mobilní dům, který za sebou příliš necítí ani dnes tolik populární SUV nižší střední třídy s automatickou převodovkou, jenž si mohou připřáhnout brzděný přívěs o nejvyšší hmotnosti kolem 1,5 tuny. My jsme 5,7 metru dlouhý jednoosý přívěs tahali za nejnovějším Subaru XV s hybridním pohonem. E-Boxer jako tažný vůz rozhodně není špatná volba. Výtečná trakce díky symetrickému pohonu všech kol, skvělé jízdní vlastnosti dané nízkým těžištěm pohonného ústrojí, tuhý, i když nijak nekomfortní podvozek, prostorný interiér, nebývale vysoká úroveň bezpečnostních standardů v daném segmentu a bohatá základní výbava z něj dělají lákavou nabídku na trhu.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Interiér kompaktního francouzského přívěsu charakterizuje překvapivá prostornost a kvalitní výbava v provedení Graphite

Navíc se tvarově Subaru XV hodně líbí a v kombinaci se žlutým perleťovým lakem jsem nenarazil za celou dobu testu na jediný negativní komentář okolí. Nejmenší SUV značky měří na délku 4485 mm a rozvorem náprav 2665 mm dohání konkurenci, která se řadí do vyšších tříd. Největší rozměrovou devízou je ovšem světlá výška 220 mm, kterou oceníte hlavně mimo zpevněné cesty, ale při silniční jízdě o ní v podstatě nevíte. Do vozu se navíc velice dobře nastupuje a jeho interiér si nabídkou místa i nijak složitou ergonomií ovládání určitě oblíbíte. Samostatnou kapitolou je systém EyeSight, který pomocí dvou kamer za horním okrajem čelního skla dokáže současně monitorovat vozidlo i okolní provoz a zvyšovat tím bezpečnost při řízení.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Sezení pro čtyři s jídelním stolkem se dá během chvíle změnit na dvojici postelí

Vůz s poměrně vysokou pohotovostní hmotností 1 650 kg pohání dvoulitrový atmosférický dvoulitr s protilehlým uspořádáním válců (tzv. Boxer) doplněný o synchronní střídavý motor s permanentním magnetem, který mu pomáhá hlavně při rozjezdech a hbitějšímu zrychlení. Tahle kombinace se pro tahání lehčích přívěsů zdá být docela vhodná, přičemž pro ni mluví i automatická bezestupňová převodovka CVT, která přenáší točivý moment pohonného ústrojí na všechna kola. Takže ani pohyb po rozbahněném kempu s terénními nerovnostmi není problémem. A Subaru XV i s karavanem prostě jen tak nezaříznete i díky vylepšenému systému X-Mode, který si nově můžete nastavit ve dvou módech, a pokud jste rybář s touhou kempovat hned u břehu, bude se jistě hodit systém pro sjíždění kopců HDC.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Hlavní ložnice se nachází v přední části přívěsu

Z praktického hlediska je každodenní život s japonským crossoverem velmi příjemný, většinu ovládacích prvků najdete tam, kde je očekáváte. Kvalita zpracování a použité materiály se vyrovnávají a mnohdy i převyšují evropský standard a na to jsme u japonské produkce nebyli vždy zvyklí.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer
Tvar předních sedadel v kombinaci s velkým rozsahem posunu sloupku řízení stejně jako ergonomie ovládání udělají radost řidiči jakékoliv velikosti

Kdo má tedy rád bezpečnou a pohodlnou jízdu s využitím všeho, co moderní automobily nabízejí, a potřebuje zajet na chatu nebo do lesa bez ohledu na počasí, je u hybridního XV na té správné adrese. Není úplně levné, ale určitě hodně nabízí a svého majitele podrží v těch nejhorších situacích. Tedy i mimo zpevněnou cestu s obytným přívěsem v zádech.

Sterckeman Starlett Graphite 390 CP a Subaru XV e-Boxer

Čtěte v čísle 1/2021
text: Jaroslav Vavera | foto: autor

Technické údaje: Sterckeman Starlett Graphite 390 CP

  • Celková délka  5,7 m
  • Délka nástavby  4,62 m
  • Celková šířka  2,1 m
  • Celková výška  2,58 m
  • Vnitřní výška  1,95 m
  • Počet lůžek  4 
  • Pohotovostní hmotnost  897 kg
  • Celková hmotnost  1 100 kg
  • Doložnost  203 kg
  • Podvozek  AL-KO
  • Topení plynové Truma S3004
  • Lednice  85 l 
  • Objem nádrže na vodu  50 l
  • Základní cena  429 000 Kč včetně DPH
  • Subaru XV 2,0ie Executive+ ES
  • Délka  4 485 mm
  • Šířka  1 800 mm
  • Výška  1 595 mm
  • Rozvor  2 655 mm
  • Pohotovostní/užitečná hmotnost  1 651/419 kg
  • Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného  1 270/650 kg
  • Motor vpředu napříč uložený boxer spojený se synchronním střídavým elektromotorem s permanentním magnetem (13,5 kW) a lithium-iontovou baterií (4,8 Ah)
  • Zdvihový objem 1 995 cm3
  • Výkon  110 kW (150 HP) při 5 600–6 000 ot./min
  • Točivý moment  194 Nm při 4 000 ot./min
  • Převodovka bezestupňová CVT 
  • Stálý pohon všech kol AWD
  • Karoserie samonosná pětidveřová
  • Objem palivové nádrže 48 l
  • Zavazadlový prostor 0,34 m3
  • Nejvyšší rychlost 193 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h 10,7 s
  • Kombinovaná spotřeba paliva 7,9 l/100 km
  • Základní cena 830 000 Kč včetně DPH
  • Cena testovaného vozu 992 000 Kč včetně DPH
Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.