Konečně na Jadran!

[ Malibu I 460 LE / Vybraný článek z magazínu Caravan 3/2021 ]

Po roce čekání se vyplatil a my jsme se mohli na začátku letošního léta stejně jako tisíce českých turistů vydat do oblíbených letovisek v Chorvatsku. Při jedné takové cestě jsme využili služeb integrované novinky značky Malibu

Než se pustíme do představení testovaného vozu, pojďme jen zmínit, že historie firmy Carthago začala v roce 1979, přičemž vestavby pod obchodní značkou Malibu jsou na trhu stejnou dobu…


Obytné vozy Carthago a Malibu se vždy zaměřovaly na kvalitní zpracování a inovativní prvky, které okoukala i část jejich konkurence. Už při seznámení se sedmimetrovým integrovaným modelem Malibu I 460 LE mohu potvrdit, že některé detaily, použité materiály a vychytávky musí na každého trochu zkušenějšího uživatele obytných vozů zapůsobit.

Malibu I 460 LE
Malibu I 460 LE
Interiér nabídne možnost přepravy až čtveřici dospělých, spát tu v případě potřeby může třeba ještě jeden člověk navíc. Na přání lze vůz upravit i pro převoz pátého pasažéra.

Ano, bavíme se tu o voze s cenou kolem 2,5 milionu korun, takže kvalitu člověk očekává. Musím ale zmínit, že trochu levnější, i když dobře vybavené obytné automobily některých konkurenčních značek vás určitě tak nezaujmou a při bližším prozkoumání ani nezapůsobí tak solidním dojmem. U tohoto vozu jsem ten pocit měl stejně jako u podobně koncipovaného a ještě luxusněji vybaveného Carthaga C-Tourer, jež jsme v minulosti testovali.

Malibu I 460 LE těží ze zkušeností výrobce z německého Aulendorfu, přičemž jeho výroba se odehrává ve Slovinsku. Pokrevní bratr zmiňovaného C-Toureru má dobrý rodokmen, přičemž přináší zcela jiný styl a mladistvější vzhled. To je koneckonců vidět také na přiložených fotografiích a posouzení, jestli se vám toto sedmimetrové Malibu líbí, nechám na vás.

Malibu I 460 LE
Širokými dveřmi dobře přístupná koupelna s integrovaným sprchovým koutem, umyvadlem a chemickým WC. Naproti hlavním dveřím do nástavby se nalézá opravdu prostorná kuchyně, ze které bude mít radost nejedna hospodyňka.

Také uvnitř nenajdeme usedlé potahové materiály a dekory. Testovaný vůz byl polstrován standardním textilním potahem Paris, který je dobrým kompromisem mezi hodnotně vypadajícím dekorem a odolností. To znamená, že se příliš nešpiní. Obytná část I 460 LE tedy působí velmi příjemně pro delší pro delší pobyt čtyřčlenné rodiny. Před tisíc kilometrů dlouhou jízdou na ostrov Dugi Otok, kde se nalézá náš partnerský kemp Mandarino, se ale bylo třeba dobře sbalit. A tady se projevily další vychytávky tohoto vozu. Už při „nalodění“ na palubu oceníte z boku přístupné prostory pod podlahou obytné části, kde mohou být umístěny těžší věci a delší předměty. Boty a nezbytnosti, které chcete mít po ruce u dveří nástavby, si zase můžete dát do objemné schránky pod výklopnou podlahou. Také zadní objemná garáž se určitě hodí, a navíc má zatížení 250 kg, takže není problém naložit třeba i menší skútr, pokud jedete jen ve dvou (doložnost 435 kilo není příliš velká). Rozměrné vstupy do garáže na obou stranách o velikosti 50 x 65 centimetrů se také hodí, stejně jako její odolné čalounění, osvětlení LED diodami i systém příchytek pro venkovní nábytek, zavazadla či kola.

Jak je patrno z půdorysu, řešení obytného prostoru s velkým stolem a sezením do „L“ vyhoví standardním potřebám 4 až 5 sedících. Asi největší devizou je skladba střední části vozu, kde se nalevo nachází opravdu šikovný a prostorný kuchyňský kout s mnoha praktickými detaily a zásuvkami, na nějž navazuje šatní skříň. Pokud se v kuchyni v prostorné uličce otočíte, můžete snadno vyndat věci z lednice (objem 133 l/12 l mrazák). Širokými dveřmi dobře přístupná koupelna s integrovaným sprchovým koutem, umyvadlem a chemickým WC přispěje k pocitu soukromí na palubě, koneckonců stejně jako příjemné ambientní a funkční bodové osvětlení nástavby.

Malibu I 460 LE
Vzadu se nachází rozměrné lůžko s posuvnými schody a praktickými úložnými prostory dole po stranách a čtveřicí skříněk u stropu.

V noci určitě oceníte systém stahování předního dvoulůžka o rozměrech 195 x 160 centimetrů, na které se dobře nalézá bez nutnosti použití žebříku. Vzadu se nachází rozměrné lůžko (200 x 195 cm) s posuvnými schody a praktickými úložnými prostory dole po stranách a čtveřicí skříněk u stropu. Televizi pro zadní ložnici je pak možné umístit na pravou stranu stěny sousedící s koupelnou, větší otočná obrazovka se pak nalézá přímo u vstupu do nástavby a poslouží hlavně sedícím u stolu. Při našem pobytu kousek od mořské pláže v kempu Mandarino jsme také často využili venkovní zázemí pod příplatkovou 4,5 metru dlouhou markýzou Thule Omnistor. Ve vedrech, která zde panovala na začátku letošního léta, jsme naopak nemuseli aktivovat topení Truma Combi 6 a horké noci se tu daly zvládnout za pomoci dobře odvětraného prostoru nástavby.

Malibu I 460 LE
V noci určitě oceníte systém stahování předního dvoulůžka, na které se dobře nalézá bez nutnosti použití žebříku.

A jak se s tímto obytným autem jezdilo? Malibu I 460 LE je postaveno na lehké verzi podvozku Fiatu Ducato 35 Light, takže jeho udávaná pohotovostní hmotnost může být ještě kolem tří tun. I bez vzduchového podvozku se vede naložený integrovaný vůz opravdu jistě a jeho aerodynamická „autobusová“ karoserie poskytuje nejen dobrý výhled vpřed, ale díky zpětným rozměrným zrcátkům a couvací kameře dobrý přehled o dění kolem.

Malibu I 460 LE
Malibu I 460 LE
Odhlučnění i spotřeba jsou na dobré úrovni. Nechyběly soláry ani markýza.

Pohon zajišťoval čtyřválcový turbodiesel Fiatu splňující normu Euro 6d, tedy za pomoci vstřikování močoviny. Motor s výkonem 140 koní spřažený s manuální šestistupňovou převodovkou asi běžnému uživateli stačí, jeho odhlučnění i spotřeba je na dobré úrovni (dá se jezdit kolem 9–10 l/100 km). Co nás však trochu překvapilo, byla nutnost doplnit po ujetých 1 800 kilometrech již vyprázdněnou nádržku na AdBlue a to je věc, kterou u obytného vozu budete muset řešit čím dál častěji. Inu, snižování emisí dopadá hlavně na ty, kteří skoro žádné (bráno v celosvětovém měřítku) neprodukují.

Čtěte v čísle 3/2021
text: Jaroslav Vavera | foto: autor

Malibu I 460 LE

Technické údaje: Malibu I 460 LE

  • Délka 7,25 m
  • Šířka 2,27 m
  • Výška 2,94 m
  • Rozvor 4,03 m
  • Pohotovostní hmotnost 3 065 kg
  • Celková hmotnost 3 500 kg
  • Doložnost 435 kg
  • Hmotnost brzděného přívěsu 2 000 kg
  • Počet míst na spaní 4–5
  • Počet míst na jízdu 4
  • Podvozek Fiat Ducato 35 Light
  • Motor 2,3 l/140 HP
  • Objem palivové nádrže 90 l
  • Objem nádrže na vodu 125 l
  • Objem nádrže na odpadní vodu 90 l
  • Základní cena 82 586 EUR včetně DPH
  • Cena testovaného vozu 97 320 EUR včetně DPH
Caravan kategorie
Caravan magazín na Facebooku
Objednávka předplatného
Objednávka aktuálního čísla automobilového magazínu Caravan.