Zajímavá kombinace

[ Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium / Vybraný článek z magazínu Caravan 3/2023 ]

Jednoosý rodinný přívěs od Fendtu s doložností více než půl tuny jsme tentokrát připřáhli za trochu netradiční vůz, pick-up od jihokorejské značky SsangYong.

Automobil na obrázcích je totiž ještě postaven podle tradičních receptů, tedy luxusní off-road s příhradovým rámem, silným turbodieselem a velkou tažnou silou. Dovede vyrazit i tam, kde by to řada SUV již dávno vzdala. Konkurenci s nabízenou výbavou a cenou pod milionem korun na trhu příliš nemá, možná jen o dost dražší Volkswagen Amarok nebo americký Dodge RAM, který jsme testovali před dvěma lety.

SsangYong Musso 2,2 e-XDI disponuje dvousetkoňovým turbodieselem, šestistupňovým automatem, ale standardně také asistentem proti rozhoupání přívěsu (TSC) či technologií LED v předních světlometech a koncových světlech. Rámovou konstrukci karoserie s připojitelným pohonem přední nápravy oceníte při jízdě mimo vozovku nebo při tažení až třiapůltunového brzděného přívěsu. Samotný vůz se v testované verzi spoléhá na komfortně odladěný podvozek, čemuž vděčí také za osazení zadní nápravy běžnými tlumiči. Pokud byste chtěli na prostornou korbu naložit až tunový náklad, je možné mít jeho pracovnější verzi s listovými pery.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Za méně než dva miliony korun si můžete koupit levný obytný vůz či vestavbu, nebo také tuto kombinaci přívěsu a praktického auta pro každou situaci

Podle normy WLTP by měl „nosorožec“ spotřebovat každých 100 kilometrů osm litrů nafty. Pokud budete jezdit vyloženě ekonomicky, dá se tomu přiblížit, v běžné každodenní praxi čekejte o litr více. Po připřáhnutí testovaného Fendtu s pohotovostní hmotností 1,4 tuny se nám na palubním počítači objevilo ještě o další dva litry více. Přesto plynulejší jízda po dálnici (testovaný přívěs má schválené provozní maximum 100 km/h) znamená spíše desetilitrový průměr, takže cestování se sedmdesátilitrovou palivovou nádrží znamená tankovat po více než nějakých sedmi stovkách kilometrů.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Vnitřní prostor Fendtu charakterizuje optimistické a svěží provedení. A je tím myšlen jak dekor nábytku Norfolk, tak čalounění Spring

Pokud se přesuneme k popisu obytného přívěsu, který je ušit na míru čtyřčlenné rodině s malými dětmi, pak je dobré zmínit, že Fendt Apero 495 SKM je postaven na jednonápravovém podvozku AL-KO s nájezdovou brzdou a couvací automatikou závěsu, za kterým je umístěn plastový kryt oje. Standardem podvozku jsou také pozinkované stabilizační vzpěry a pojezdové kolečko s ukazatelem zatížení. Samotný vzhled i materiály použité na obytnou nástavbu působí už na první dojem velice dobře, za kvalitu zpracování se tedy nemusí německý přívěs vůbec stydět.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Luxusně vypadající interiér jihokorejského pick-upu vypadá zvlášť ve vrcholné verzi Premium+ skvěle. Ergonomie ovládání vozu i multimediálního systému nemá příliš slabin.
Objemná a zadním výklopným křídlem dobře přístupná korba dokáže pojmout opravdu hodně rozměrných a těžkých předmětů. Praktické je její plastová ochrana či ocelová úchytná oka

Pokud vstoupíte dovnitř dveřmi s moskytiérou a integrovaným schodem umístěnými v zadní části na pravoboku, shledáte příjemně laděný interiér. Nejprve ale vaše oči určitě spočinou na koberečku u vstupu s logem Fendt a vinylové podlaze. Moderně vypadající šedo-bílý dekor Norfolk v kombinaci s čalouněním Spring upoutá stejně jako centrální sezení na levé straně a prostorná kuchyň naproti. Místo mezi tímto „obývákem“ a předním letištěm o rozměrech 140 x 208 cm vyplňuje vedle 133litrové lednice s mrazákem vpravo umístěná velká šatní skříň a pod ní situované plynové topení Truma S3004. Pátý člen posádky si může na noc přestavět sezení na lůžko o rozměrech 96 x 179 cm.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Kuchyňská linka obsahuje praktické zásuvky a velkou pracovní desku, na které najdeme kombinaci tříhořákového plynového vařiče a dřezu s ochranou proti vznícení, automatickým zapalováním a děleným skleněným krytem

Uzavíratelná a nestísněná koupelna s chemickým WC a rohovým umyvadlem se nachází na levé straně naproti vstupu. Zadní část interiéru karavanu beze zbytku vyplňují dvě sklopné palandy (spodní 80 x 210 cm, horní 72 x 202 cm), díky nimž je v této části velmi dobře dimenzovaná výška i šířka chodby, kde se mohou v klidu míjet i silnější postavy dokonce i při otevřených dveřích koupelny. K plusové výbavě patří také velký odpadkový koš umístěný v širokých vstupních dveřích nebo odvětrávané úložné boxy s nepřímým stropním LED osvětlením. To stejně jako vhodně umístěné bodovky a 230V zásuvky dotváří dojem slušného komfortu pro život v přívěsu přes den i v noci. Během ní ocení dočasní obyvatelé tohoto příbytku také laťový rošt na palandách i na francouzském lůžku, pružinové matrace, kombi roletky v oknech, bodová světla u sezení a v ložnici.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Dobře řešená a díky velkému oknu i skvěle prosvětlená je koupelna s rohovým umyvadlem a chemickým WC
Po celém přívěsu se nachází celá řada praktických poliček a úložných prostor. Nechybí ani možnost dobít si mobilní zařízení přes USB zásuvky
Tepelnou pohodu ubytovaných zajišťuje plynové topení S3004 od Trumy

Podtrženo a sečteno, Fendt Apero 495 SKM umí být velmi dobrým společníkem při kempování i početnějším rodinám a nabídne kromě pohodlí také širokou využitelnost, variabilitu úložných prostor, dobrou kvalitu spánku a opravdu prostornou kuchyňskou desku i jídelní sestavu. Pokud máte odpovídající tažné vozidlo, může být dovolená s tímto pojízdným domovem velmi příjemným zážitkem, při kterém nemusíte dělat příliš kompromisů. Jednoduše řečeno, i nám se tento německý výrobek líbil stejně jako jeho jihokorejský tažný vůz. A za dva miliony korun (auto 1,2 a přívěs 0,8 milionu) se jedná o velmi lákavou nabídku.

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium
Na dětské palandy v zadní části přívěsu je velmi dobrý přistup.
Masivní vstupní dveře s madlem a odpadkovým košem

Čtěte v čísle 3/2023
text: Jaroslav Vavera | foto: autor

Fendt Apero 495 SKM a SsangYong Musso Grand 2,2 e-XDI Premium


Fendt Apero 495 SKM

  • Celková délka 7,22 m
  • Celková šířka 2,32 m
  • Celková výška 2,66 m
  • Počet lůžek 4–5
  • Pohotovostní hmotnost 1 356 kg
  • Celková hmotnost 2 000 kg
  • Doložnost 644 kg
  • Podvozek AL-KO
  • Topení + ohřev vody Truma
  • Objem nádrže na vodu 45 l
  • Objem nádrže na odpadní vodu 24 l
  • Cena testovaného přívěsu 799 000 Kč včetně DPH

SsangYong Musso 2,2 e-XDI Premium+

  • Délka 5,41 m
  • Šířka 1,95 m
  • Výška 1,89 m
  • Rozvor 3,21 m
  • Pohotovostní/užitečná hmotnost 2 120/870 kg
  • Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného 3 500/750 kg
  • Motor vpředu podélně uložený přeplňovaný vznětový čtyřválec
  • Zdvihový objem 2 157 cm3
  • Výkon 149 kW (202 HP) při 3 800 ot./min
  • Točivý moment 441 Nm při 1 600–2 600 ot./min
  • Převodovka šestistupňová samočinná
  • Pohon zadních kol, připojitelný přední s redukcí
  • Karoserie samonosná pětidveřová na žebřinovém rámu
  • Objem palivové nádrže 75 l
  • Objem korby 3,75 m3
  • Nejvyšší rychlost 172 km/h
  • Kombinovaná spotřeba paliva 8,5 l/100 km
  • Základní cena 990 990 Kč včetně DPH
  • Cena testovaného vozu 1 073 270 Kč včetně DPH